En folkeskole i havgapet

historien om skolen på Sandøya 1773-2015

av (forfatter), Martinus K. Hareide (opprinnelig forfatter) og Sandøya Historielag (utgiver).

Bokbyen 2015 Innbundet

En folkeskole i havgapet er historien om skolen på Vestre Sandøya gjennom nesten 250 år, fra omgangskole til etableringen av fast skole, fra syvårig folkeskole til småbarnskole. Den dekker tiden fra de små grendeskolene ble oppfattet som en selvsagt og nødvendig del av et norsk lokalsamfunn, til de siste hundre års kamp for å bevare dem mot stadige trusler om nedleggelse og sentralisering.
Martinus Hareide og Jorunn Hareide har skrevet hver sin del av boka. Han var skolens bestyrer i første tredjedel av 1900-tallet, en kjent skolemann og politiker, en lederskikkelse i lokalsamfunnet og langt utenfor Sandøya. Han etterlot seg et manuskript om skolene i Dypvåg skolekrets fra deres spede begynnelse fram til midten av 1930-tallet. Barnebarnet, professor Jorunn Hareide, har bygd videre på dette grundige arbeidet og ført Sandøya skoles historie fram til de siste års kamp for å overleve.
En viktig hensikt med denne boka er å vise hva en skole betyr for et lite og sårbart lokalsamfunn, og hvordan mye avhenger av at det er dyktige, engasjerte og fremsynte lærere som arbeider der - og ikke minst at de får befolkningen med seg i arbeidet for skolen.
Boka er rikt illustrert med bilder fra skolens liv og av dens lærere og elever. Sandøya Historielag har stått for arbeidet med illustrasjonene, de fleste utlånt av en rekke hjelpsomme sandøyfolk. En folkeskole i havgapet er gitt ut i samarbeid mellom Sandøya Historielag og Bokbyen Forlag.

258 sider, innbundet, rikt illustrert

Forlag Bokbyen