En duft av ingefær ; De sa det var en dans

Publica 2016 Heftet

En duft av ingefær
«Det var november, vått og kaldt....» Slik begynner historien om Helene, selv om det meste av historien utspiller seg på ei varm øy utenfør sør-vestkysten av India. Det handler om valg - eller ikke valg, ettersom man ser det. Er det meste kanskje bare tilfeldige handlinger som får konsekvenser langt inn i andres liv?

De sa det var en dans
Hvitt, hvitt så langt øyet kunne se. Uten sollys, men likevel skinnende hvitt mot den sorte fjorden. Ingen, som ikke visste det, kunne ane at det her fantes fjell bak fjell,og at fjorden kunne glitre som den var laget av sølv og krystall. Ingen, som ikke visste det, kunne tro på at det her igjen skulle bli sol og sommer med stimer av sei ute på fjorden og blomstrende enger lang de grønne fjellsiden. Bare de som hadde sett det før kunne tro det. De betraktet alt i stillhet - aksepterende og avventende. For det er lettere å vente når man vet. Mens andre, som jo også visste, hadde det tungt med å vente og lengte.

ELIN MARGRETE ROGNLI (f. 1960) er oppvokst i Halden. Hun bodde flere år i Tromsø, før hun flyttet til Kristiansand. En duft av ingefær kom første gang ut 2011 og De sa det var en dans i 2013. I tillegg har hun skrevet romanen Derfor er himmelen blå som ble utgitt 2015.

Forlag Publica

Utgivelsesår 2016