En drøm om en drøm

sommeren

GYLDENDAL NORSK FORLAG Unknown Binding

Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

Forlag GYLDENDAL NORSK FORLAG

Format Unknown Binding

Denne boka "Sommeren" - en drøm om en drøm - er en del av en triologi. De andre to heter "Våren" og "Høsten" - en drøm om en drøm.
I denne boka følger vi Finn, han som "ofret" seg for kvinnen han giftet seg med, eller ektet som Scott skriver.
For hun føder et barn som ikke er hans, derfor giftet de seg så skammen hennes ikke skulle bli så stor.
Men han finner ikke roen sammen med de to, han klarer ikke å like og elske barnet. Mye er vanskelig, sev om de har god økonomi og reiser på lange reiser til utlandet, for å komme vekk fra alt, og for at han skal få skrive bøker.
Etterhvert drar de hjem igjen, men hans problemer forsetter, hans indre dramaer vil liksom ingen ende ta.

Det var en følelseladet bok med mange stemningsbilder, om sorger og gleder og ensomhetsfølelse.
Det indre livet er ikke alltid enkelt å tolke, men her har forfatteren tatt et dypdykk i sjelelivet til han som ikke "får det til", han som sliter og er ulykkelig. Og det igjen forplanter seg til hans nærmeste som også lider.
Her er det ikke en komprimert fortelling, heldigvis, for her har Scott tatt seg god tid, slik at leserne virkelig skal forstå hvordan noen kan ha det i livet.
En meget god fortelling som vil sitte lenge, lenge.

Vi mennesker trenger imellem til å være ansikt til ansikt med oss selv..

[...] menneskehetens iboende lengsel er et levende bevis på at det også er noe å lenges efter.

Gjemt var ikke glemt, sa et ord, og det viste sig at ordet hadde rett.

Vi vandrer omkring på en planet som vi kaller jorden og som svever avsted med oss alle, men hvordan den slik kan sveve avsted, og hvad den til syvende og sist er gjort av, og hvordan den egentlig er blitt til, og hvordan vi fra først av er kommet på den - nei, det kan vi ikke forklare. Vi godtar bare at det er slik, godtar at jorden eksisterer og går sin gang etter sinnrike lover enda vi ikke forstår disse lover eller kan forklare deres opprinnelse.

Det er menneskelig å tvile, mennesket vet av gammel erfaring, at det ikke kan forlate sig på utsagn bare, ikke engang på sin egen iakttagelse. Det være skeptisk, dets sanser har så ofte bedratt det, dets forestillinger har så ofte vært blendverk. Hvad skal det feste lit til? Det eier intet ufeilbarlig middel i sig selv, intet organ som kan avgjøre tvilen og fortelle det, hvad som er sannhet.

født 8. mars 1874 i Leith (nå Edinburgh),
død 9. juli 1958 i Arendal, Aust-Agder