Én by - fem kunstnere

Vigmostad Bjørke 2005 Innbundet

Boken handler om fem kunstnere fra Mandal - Adolph Tidemand, Olaf W. Isaachsen, Amaldus Clarin Nielsen, og Gustav og Emanuel Vigeland - og deres liv og verk. Forfatteren har blant annet sett på hvilke stedlige og personlige forutsetninger de fem hadde for å stake ut kursen som kunstnere, og hvordan de ble møtt av sin samtid. Har kildehenvisninger og stikkordregister.

Mandals store kunstnersønner, Adolph Tidemand, Olaf Isaachsen, Amaldus Nielsen, Gustav Vigeland og Emanuel Vigeland har unike posisjoner i norsk kunsthistorie. De banet veien for hvert sitt område innen kunsten: folkelivsmaleriet, historiemaleriet, friluftsmaleriet, billedhoggerkunsten og kirkekunsten. Det er bemerkelsesverdig at Mandal fostret fem store kunstnere i perioden 1814-1875. Landsdelen hadde ikke kunstnerisk status ved 1800-tallets begynnelse. Forfatteren søker i denne boken å finne svar på hvilke betingelser som lå til grunn for disse fem oppsiktsvekkende kunstnerbaner. Hun følger kunstnerne fra barndom og ungdom i sørlandsbyen, til akademiske studier, kunstnerisk utvikling og nasjonal og internasjonal anerkjennelse. Her er gripende skildringer av isolasjon og livskamp, men også samhold og oppmuntring. Tone Klev Furnes er cand.philol. med kunsthistorie hovedfag fra Universitetet i Oslo, og arbeider i dag som lektor i videregående skole. I 2000 utga hun en biografi om Amaldus Nielsen (1838-1932). Interessen og fascinasjonen for Mandals store kunstnere har opptatt henne fra hun som ung arbeidet i Mandal Bymuseum.

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788241904059

EAN 9788241904059

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Vest-agder

Omtalt person Adolph Tidemand Amaldus Clarin Nielsen Gustav Vigeland Olaf W. Isaachsen Emanuel Vigeland