En bit av Sørlandet

av (forfatter), Ida Monrad Haugen (forfatter) og Ida Monrad Haugen (illustratør).

Bokbyen 2016 Innbundet

Boken er et kjærlighetsprosjekt. Som forfatterne selv skriver i forordet:Kjærlighet til Sørlandet, til folka som bor her, og til naturen rundt oss og det den har å by på.

En unik kokebok
Matfatet på Sørlandet strekker seg fra hav til hei, og tilfanget av råvarer er stort. Enten det er fisk i havet eller i stille innlandsvann, geiter på beite eller jakten på elg og rådyr. Det man dyrker selv, og det som vokser vilt. Forfatterne tar for seg ulike råvarer fra innland til kyst, og selv om tradisjonelle retter som riskake, søsterkake og munker har funnet veien inn i boka, er det først og fremst en bok med lokale råvarer i moderne retter. Retter som mac'n'cheese med krabbe, pizza med reker og guacamole og geiteburger. For å nevne noe.

Boken inneholder oppskrifter i kategoriene Urter, blomster og grønnsaker, Bær, frukt og sopp, Fisk og skalldyr, Husdyr og vilt, Bakst og dessert.

Tett på folk og natur
Denne utgivelsen tar deg med til de dype skoger og ut i skjærgården. Du får besøke flere spisesteder, gårdsbruk, en barnehage, en baker og en fisker. Sauer og geiter som beiter på øyene, bier som summer i skogholtet. I tillegg er det mange som bruker mye av tiden sin på å sanke, plukke og lage deilig mat av det de finner rundt seg. Forfatterne har også funnet flere oppskrifter basert på råvarer de selv er glade i.
Boken er en inspirasjonsbok, rikt illustrert med nydelige matbilder tatt ute i naturen. På mose og steingrunn, brygger og stubber. Menneskene som bidrar til oppskrifter i boka har også fått god plass, med stemningsfulle bilder og tekster fra deres eget sted på Sørlandet.

272 sider, innbundet

Forlag Bokbyen