En annen verden

historien om Det internasjonale Nyksundprosjektet

Orkana 2017 Heftet

Nyksund ligger på nordspissen av Langøya i Vesterålen - helt ytterst i havgapet. Fram til fiskeværet ble fraflyttet på 1960-tallet var Nyksund et livlig sted med fiskemottak, skole, bedehus, bakeri og butikk. Bare tjue år senere var Nyksund nesten tilintetgjort av vær og vandaler.

Hvordan kunne det ha seg at Nyksund likevel ble berget fra å forsvinne i havet? En mann på en motorsykkel, en uredd professor, en viljesterk ordfører og Det internasjonale Nyksundprosjektet som kom i gang på midten av 1980-tallet, er deler av svaret.

Nyksundrosjektet var unikt i Norge og Europa. Det omfattet internasjonalt samarbeid på flere nivå og innovativt nybrottsarbeid på fagfelt som miljøteknikk, pedagogikk, arkitektur og fredsarbeid: En av Norges aller første vindmøller ble satt i drift i Nyksund i 1986. Tyske og norske professorer utviklet en egen Nyksund-pedagogikk. Det var ukentlige bussavganger mellom Berlin og Vesterålen store deler av 1980-tallet som brakte studenter og ledere til fiskeværet.

I 1992 ble prosjektet avsluttet, men Nyksund slik det er bevart i dag er et resultat av hva som ble satt i gang den gangen. For første gang er historien om Det internasjonale Nyksundprosjektet samlet. Boka er gjennomillustrert med et billedmateriale som aldri tidligere er publisert.

Grethe Nytun Andreassen er født i 1967, og bosatt i Hadsel i Vesterålen. Andreassen har bred utdannelse innen språk, litteratur, samfunnsfag og ledelse. Hun har lang erfaring som leder, og har vært lærer og journalist i flere år.

I 1987 var hun en av to norskspråklige ansatte i Det internasjonale Nyksundprosjektet. Grethe Nytun Andreassen kjenner derfor prosjektet fra innsiden. Dette gir henne som forfatter en posisjon i forhold til materialet som svært få andre i Norge har.

Forlag Orkana

Utgivelsesår 2017