Boken gir en innføring i etikk og forfatteren drøfter begrepet samtidig som han tar for seg det historiske perspektivet. Han tar også for seg de historiske tradisjonene i helse- og sosialarbeideryrker og i sjelesorg i kirkelig sammenheng. Boken tar for seg situasjoner der maktforholdene er ulike, og der det er kulturforskjeller. Boken er ment for studenter innen hjelpearbeid og de som arbeider/forsker på området. Kan brukes i innføring på bachelornivå eller som fordypning på masternivå både i fagene helse/sosialfag, rådgivning/veiledning, sjelesorg og terapi. Har litteratur- og stikkordsliste.

Empati regnes som grunnleggende for å skape gode relasjoner. Men hva er egentlig empati? I boken foretar forfatteren en litteraturgjennomgang og en drøfting av dette mangetydige begrepet, og undersøker hvordan begrepet har vært brukt historisk. Han tar også for seg de historiske tradisjonene i helse- og sosialarbeideryrker og i sjelesorg i kirkelig sammenheng. Etikk handler om verdivalg, om hvordan man handler i situasjoner med verdikonflikter. For helse- og sosialarbeidere handler det om praksis i møte med andre mennesker. Evnen til å oppnå god kommunikasjon kan være et fundament for gode hjelperelasjoner, men innsikt i den andre kan også føre til maktmisbruk og manipulering. Hvordan skal vi se på de historiske tradisjonene som helse- og sosialarbeidere bygger arbeidet sitt på i dag? Hvordan oppfattes hjelperne av dem de skal hjelpe? Boken tar spesielt for seg situasjoner der maktforholdene er ulike, og der det er kulturelle forskjeller. Yrkesetikk hos helse- og sosialarbeidere er koblet til denne problematiseringen, fordi gode kommunikasjonsferdigheter jo åpner for bruk på både godt og vondt. Målgruppen for boken er både de som utdanner seg til hjelpearbeid med mennesker og de som arbeider eller forsker på området. Boken kan brukes som innføring på bachelornivå- eller som fordypning på mastergradsnivå, både i helse- og sosialfaglige utdanninger og i utdanninger rettet mot rådgivning, veiledning, sjelesorg og terapi. Hans-Jørgen Wallin Weihe er dr.philos., førsteamanuensis ved avdeling for helse- og sosialfag, Høgskolen i Lillehammer, og ved Det humanistiske fakultet, Universitetet i Stavanger. Weihe har utgitt flere bøker, blant annet Relasjonsarbeid og kommunikasjoner (1997), Rusmidler og språk: en oppslagsbok (1999), Sosialt arbeid: historie og bakgrunn (2004) og Rus: Nytelse, lidelse og handling (2004).

Forlag Abstrakt

Utgivelsesår 2008