Emil Schanche

kunstmaleren fra Nes i Fosen

Tapir akademisk forlag 2011 Innbundet

Boken handler om kunstmaleren Emil Schanche. Den forteller blant annet om slekten hans, oppveksten i Fosen, skolegang, trange kår, ekteskap og blandet kritikk.

"En malerbegavelse var Emil Schanche, som under gunstigere forhold uten tvil ville ha nådd meget langt [...] Måtte man bli klar over Schanches kunstnerbegavelse og sette pris på den gjennom kommende tider." Slik avslutter kunstmaler og kunstkritiker Roar Matheson Bye sin nekrolog i Adresseavisen ved Emil Schanches bortgang. Livet til den beskjedne og begavede Emil Ferdinand Schanche (1881-1966) ble spesielt - han tegnet og malte fra han kunne holde i en blyant og en malerpensel, til han døde nær 85 år gammel.
I denne boken har Ada Schwabe Einarsen fulgt sporene etter Emil Schanche. Vi får høre om adelige aner og hans oppvekst i Fosen - og om trange kår og blandet kritikk. Først som 61-åring ble han "oppdaget" og anerkjent. Mange er i dag eiere av tegningene og maleriene hans, spesielt i Fosen og i Trondheim, men også andre steder i landet. Det henger hundrevis av Schanche-bilder på vegger i Vestfold, der han bodde de siste 19 årene av sitt liv.

Forlag Tapir akademisk forlag

ISBN13 9788251928380