Elster og sirenenes sang

av (redaktør).

Pax 2010 Innbundet

22. februar 2010 fyller filosofen og samfunnsforskeren Jon Elster 70 år. I den anledning har Rune Slagstad redigert et festskrift til hans ære. Elster er en av de mest profilerte norske forskerne internasjonalt sett. Fra 1970-årene har han vært professor i statsvitenskap ved University of Chicago, og fra 1995 ved Columbia University i New York. I 2005 ble han utnevnt til professor ved Collège de France. Festskriftet innledes med et intellektuelt portrett av Elster forfattet av Rune Slagstad. Flere sentrale norske samfunnsforskere og filosofer (blant dem Dagfinn Føllesdal, Cathrine Holst og Olav Gjelsvik) har bidradd med kritiske artikler om vitenskapsfilosofen Jon Elster - med tilsvar fra jubilanten selv. Han var også en sentral bidragsyter til Pax leksikon, og noen av de mest kjente leksikonartiklene hans er med i festskriftet.

Forlag Pax

Omtalt person Jon Elster