Elsker, elsker ikke og andre historier

Cappelen 1990 Innbundet

Her er herlige, gamle Sjura med de førrevolusjonære bena og fire årstider på hatten. Hun tenker tilbake på sine tre tidligere ektemenn og på det ville, herlige, fattige, rike livet sitt. Her er også den mannegale Zoya, som aller helst ville falle i den barske kirurgens armer, og samtidig hater Vladimir, som hun raskest mulig vil gifte seg med. Boka er et frodig vell av psykedeliske farger og brutte linjer.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 1990

ISBN13 9788202120696

EAN 9788202120696

“Elsker - elsker ikke” fra 1989 er en samling med noveller som jeg leste første gang for nesten tjue år siden. Den gjorde sterkt inntrykk på meg da, og den gjorde sterkt inntrykk på meg nå. Fortellingene flyter mellom fantasi og virkelighet. Personene er ofte litt triste hverdagsmennesker uten håp. De lever i en kummerlig virkelighet mellom høye blokker, vintrene er kalde og dagene korte. Redningen finnes i eventyrene, i fantasien, i folkloren. Dette blir så skinnende klart i Tolstajas fortellinger. Menneskene drømmer seg inn i fantasiverdener, de dyrker eventyrlige, romantiske forestillinger som står i sterk kontrast til deres virkelige, grå liv. Det er så sårt, så vakkert - og veldig russisk. Menneskene er stadig fylt av håp, men håpet blir liksom aldri oppfylt, det er alltid en ny skuffelse på lur.
Slik er Tolstajas mennesker kanskje beslektet med en del karakterene i Tsjekhovs skuespill, de drømmer, lengter, men evner ikke egentlig å skape noen forandring for seg selv, og forblir dermed ofre.
Jeg synes Tolstaja er en mester i å komme under huden på menneskene og vise oss deres lengsler og håp. Hun viser gjennom et farvesterkt og lyrisk språk hvordan det prosaiske og hverdagslige kan forvandles til noe eventyrlig gjennom fantasien. Det fantastiske utløses av det dagligdagse. I flere av fortellingene er det barn som er hovedpersoner, men også de voksne lar hun drømme seg bort på barnets vis. Det er virkelighetsflukt, men også en form for overlevelsesstrategi, som kan fortelle oss ganske mye om hvordan det var å leve i Sovjetunionen før Berlinmuren falt.
Stemningene er til å ta og føle på, fremkalt av rytmiske, musikalske, malende setninger. Bildene er farvesterke, bugnende. Skildringene av menneskene er usedvanlig levende. Dette er poetisk, sår, vakker fortellekunst.
Jeg håper at mange vil unne seg gleden av å lese denne boken.

"Ukjente steder. Det blir kveld. Den lyse luften er forsvunnet oppover og henger over husene; den mørke luften er kommet ut og har stilt seg opp i portrommene, i trappeavsatsene, i hullene i gatene. Vemodets time for voksne, sorgens og fryktens for barn."

Hun er klar - hva hindret henne! Hva er det som alltid hindrer oss? Vel, helst det at tiden går! Tiden går og usynlige lag av år blir stadig tettere, og skinnene ruster, og veiene gror til, og ugresset i kløftene blir frodigere og frodigere. Tiden går og vugger søte Sjuras båt på sin rygg, og skvetter rynker i hennes uforlignelige ansikt.

Kvinne, kvinne, eksisterer du? Hva er du... Høyt oppe i toppen av et tre i Sibir blinker luen din forskremt med øynene; en ku føder sitt barn med smerte - til sko til deg; en sau lammer med et skrik for at du skal kunne varme deg på ullen; en kaskelott kjemper i dødsangst, en krokodille gråter, en dømt leopard kveles i flukt. Dine lyserøde kinn er i esker med flyvende støv, smilet i gullfutteral med bringebærrød innmat, den glatte huden på tuber med fett, blikket i runde, gjennomsiktige bokser...

• "Forbrytelse og straff" av Fjodor M. Dostojevskij