Hvorfor spise mer elg, og hvordan benytte seg av hele dyret på best mulig måte? Svaret på det, og ikke minst en lang rekke gode og smaksrike oppskrifter med elg, gir Astrid Regine Nässlander deg i denne kokeboken om skogens konge. Den prisvinnende kokken gir deg også en grundig innføring i hvordan du stykker opp dyret, hvordan kjøttet bør saltes og oppbevares, og hvilke deler som passer til hva. Hva gjør du for eksempel med tungen, tarmene og beina? Hva passer best på grillen, og hva blir best i en gryte? Hvordan få elg til å bli alles favoritt i fredagstacoen? Her får du oppskriften på en klassisk viltgryte, men også en med fransk vri og en japansk variant. Du lærer å lage brytebrød med elgfett, og hvordan du forvandler elgkjøttet til de beste pølsene og de saftigste burgerne du noen gang har smakt. Og ikke minst, hvordan talg fra elgen kan bli til både krem, lys og fuglemater. Den norske matviteren og ernæringsbiologen Marit Kolby har skrevet forordet til kokeboken.

Utgivelsesår 2024

ISBN13 9788202795931