Elevsamtalen

en kilde til danning og vekst

Fagbokforlaget 2006 Heftet

Boka handler om samtalen mellom lærer og elev. Forfatteren skriver blant annet om hva hun legger i de to begrepene danning og vekst, i tillegg til å utdype demokratibegrepet. Hun skriver om selv utførelsen av samtalen, og om tillitsforholdet mellom lærer og elev. Boka er supplert med eksempler der lærer og andre bidrar med erfaringer. I tillegg har boka drøftingsoppgaver og problemstillinger. Boka er beregnet på lærerstudenter og lærere. Har stikkordsregister.

Elevsamtaler har i det siste tiåret blitt et selvfølgelig ledd i læringsprosessen, både i grunnskoler, videregående skoler og voksenopplæring. Å kunne føre gode samtaler med elever følger naturlig av opplæringsloven, hvor kravet om tilpasset opplæring står sentralt, og hvor betydningen av det fysiske og psykososiale arbeidsmiljøet har kommet sterkt i fokus. Elevsamtaler utfordrer lærerrollen, både i forhold til elevsyn, samfunnsyn, kunnskaper og ferdigheter. Denne boken er delvis forskningsbasert og har til hensikt å gi større forståelse og ny kunnskap på feltet. Boken henvender seg i hovedsak til lærerstudenter og lærere. Kirsten Limstrand er førstelektor ved Høgskolen i Bodø og jobber til daglig i lærerutdanningen, men har tidligere lang yrkespraksis fra grunnskolen.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2006