Omtale fra forlaget
Elevens tekst handler om å lese elevtekster ut fra ulike språklige og pedagogiske innfallsvinkler. Boka viser hvordan skriveopplæringen kan knyttes direkte til elevenes eget tekstarbeid og hvordan elevteksten kan stå i sentrum for samtaler som fremmer skriveutviklingen. En slik skriveopplæring krever kunnskap om språk og tekst på mange nivå. Lærerstudenter og lærere utvikler økt tekstkompetanse og kunnskap om metodiske og didaktiske sider ved skriveopplæringen. Elevens tekst inneholder en variert samling tekster, skrevet av elever fra første til tiende klasse og i forhold til ulike sjangrer og skrivesituasjoner. Her er den klassiske turfortellingen, følelsesladde noveller om sjalusi og forsoning, essayet om hvor vanskelig det er å skrive… Forfatteren analyserer og kommenterer både innhold og form i elevtekstene og knytter hele tiden metodiske og didaktiske overveielser til analysene.
Forlag Cappelen Damm akademisk Landslaget for norskundervisning
Utgivelsesår 2006
Format Heftet
ISBN13 9788202247676
EAN 9788202247676
Serie LNUs skriftserie
Språk Bokmål
Sider 233
Utgave 3
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
En helt ok bok om elevens tekst i grunnskolen. Den tar for seg kanskje litt for mange elevtekst eksempler og analyser dem, og i lengden blir det noe kjedelig og uinteressant. Innimellom kan tekstanalysene allikevel skimte noe interessante poenger. Boken innholder også et liten gramatisk del, men lærer leseren om hva man bør være obs på når elever skriver forskjellige type tekster. Leste ferdig boken etter eksamen, så kan hende "ferdig" følelsen gjorde noe med resten av boken. Boken kan være lur å dykke nærmere ned i når aktuelle og mer avanserte elevtekstsituasjoner oppstår i klasserommet. En bok som er blitt brukt i lærerstudiet gjennom flere år og utgaver.
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket