Elektroniske og akustiske navigasjonssystemer

for maritime studier

Tapir akademisk forl. 2002 Heftet

Boken gir en grundig gjennomgang av alle navigasjonssystemer som benyttes på moderne skip, inkludert avanserte posisjoneringssystemer som benyttes under offshoreoperasjoner og på forskningsfartøyer. Boken henvender seg til studenter på maritime høgskoler og tekniske fagskoler. Den dekker alle instrumenter som er beskrevet i STCW-konvensjonen og er ment å kunne fungere som oppslagsverk på skip og for andre som arbeider med navigasjonssystemer. Med litteraturliste og stikkordregister.

Elektroniske og akustiske navigasjonssystemer for maritime studier gir en grundig gjennomgang av alle navigasjonssystemer som benyttes på moderne skip, inkludert avanserte posisjoneringssystemer som benyttes under offshore-operasjoner og på forskningsfartøyer. Boken henvender seg til studenter i nautikk ved maritime høgskoler og tekniske fagskoler. Den dekker alle instrumenter som er beskrevet i STCW-konvensjonen og er ment å kunne fungere som oppslagsverk på skip og for andre som arbeider med navigasjonssystemer. Boken er inndelt i 4 deler: Del 1 presenterer grunnleggende geodesi og stedlinje-teori, samt alle relevante radionavigasjonssystemer. Mest vekt er det lagt på satellittnavigasjonssystemer og GPS. Det er lagt stor vekt på ytelse og begrensninger av systemene. Denne delen beskriver også integrering av instrumenter og problemstillinger som dette medfører. Del 2 beskriver radarsystemer og elektroniske kartsystemer. I dette ligger også beskrivelse av teknikker for å benytte systemene på en sikker og effektiv måte. VTS-systemer og AIS er også tatt med i denne delen. Del 3 omhandler alle relevante kompassystemer, inkludert varianter av magnetkompass, gyro- og LASER-kompass, samt beskrivelser av systemene som disse komponentene er koblet opp mot. Derfor kommer treghetsnavigasjon, autopilot og Voyage Data Recorder (VDR) også i denne delen. En relativt stor plass har beskrivelsen av dynamisk posisjoneringssystem (DP) også fått. Dette vil omfatte teknologi, operasjon og regelverk. Avslutningsvis er det tatt med et lite kapittel om de optiske instrumentene sekstant og peileskive, da disse kan benyttes til å undersøke nøyaktigheten på de forskjellige kompasstypene. Del 4 er i sin helhet viet undervannssystemene. I tillegg til en beskrivelse av ekkolodd, sonarer, HPR og fartsmålere er det innledningsvis en grundig innføring i undervannsakustikk. Flere bruksområder innen fiskeri og havforskning beskrives. Videre foretas en grundig gjennomgang av offshore-anvendel

Forlag Tapir akademisk forl.

Utgivelsesår 2002

ISBN13 9788251917506