Eldre og medvirkning

også eldre har sko som trykker

Kommuneforl. 2001 Heftet

Boka beskriver ulike veier å gå for å sikre eldre reell innflytelse på utforming av eldrepolitikk, tjenester for eldre og det individuelle møtet mellom mottaker og utøver av kommunens tjenester. Hovedvekten er lagt på eldreråd og viktige faktorer for å oppnå et velfungerende råd. Har litteraturliste.

"Nå kommer de snart og besøker oss, snakker pent med oss og lover oss gull og grønne skoger. De tar oss i henda og klapper oss på hodet," sa en kvinne på et eldresenter rett før en valgkampstart.
Eldre utgjør en stor og voksende gruppe i befolkningen og er derfor interessant som velgergruppe. Ved stortingsvalg og kommunevalg står eldre mennesker og deres situasjon sentralt, og løftene fra politikere sitter løst. Gode ønsker om brukermedvirkning og deltakelse for eldre og formuleringer som lokaldemokrati, velferdsutvikling for alle og god eldrepolitikk gjentas ofte. Etter valget synes løftene og honnørordene ofte glemt.
Denne boka beskriver veier å gå for å sikre eldre reell innflytelse på utforming av eldrepolitikk, tjenester for eldre og det individuelle møtet mellom mottaker og utøver av kommunens tjenester. Hovedvekt er lagt på eldreråd og viktige faktorer for å oppnå et velfungerende råd. Forfatteren avslutter med å beskrive kravene til en kommunal kultur som er nødvendig for å lykkes med reell brukermedvirkning.
Boka retter seg til alle som arbeider med eldre mennesker, og til deres ledere, til planleggere og andre administrative medspillere i kommunene, til folkevalgte og til grunnutdanninger på helse- og sosialhøgskolene. Boka kan også brukes av eldre i eldreråd, i pensjonistforeninger og andre fora hvor eldre møtes.
Ellen Elster er utdannet sosionom. Hun har praksis fra psykiatrien og har arbeidet som pleie-, rehabiliterings- og omsorgssjef og som prosjektleder for brukermedvirkningsprosjekter i Rådet for funksjonshemmede. Hun arbeider nå i Sosial- og helsedepartementet.

Forlag Kommuneforl.

Utgivelsesår 2001