Eldre, aldring og sykepleie

av (forfatter) og Kari Lislerud Smebye (forfatter).

Universitetsforlaget 1997 Innbundet

Boken tar for seg eldre og deres situasjon på både samfunnsnivå og individuelt nivå. Første del gir en generell orientering om de eldres situasjon, aldringsteorier, mestring, og mål og prinsipper i sykepleien til eldre. Andre del gir en innføring i sykepleie. Denne utgaven tar også opp stoff om eldre samer og eldre innvandrere. Målgruppe: sykepleiestudenter i grunnutdanningen. Har litteraturliste og stikkordregister. Illustrert.

Boka tar for seg eldre og deres situasjon både på samfunns- og individnivå. Første del gir en generell orientering om eldres situasjon i samfunnet, eldreomsorgen, aldringsteorier, mestring hos eldre og om mål og prinsipper i eldresykepleien. Andre del gir en fyldig innføring på sentrale områder som respirasjon og sirkulasjon, ernæring, mental, sosial aktivitet og medikamentbruk. Denne grunnboka er først og fremst skrevet for sykepleiestudenter i grunnutdanningen, men også pleiepersonell i etter- og videreutdanning eller i intern opplæring vil ha god nytte av den. Boka er rikt illustrert og kan brukes både som lærebok og oppslagsbok.

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 1997

ISBN13 9788200411345

EAN 9788200411345

• "Generell sykepleie 2 - pasient og sykepleier : samhandling, opplevelse og identitet" av Nina Jahren Kristoffersen
  • "Generell sykepleie 3 - pasient og sykepleier" av Nina Jahren Kristoffersen
  • "Generell sykepleie 1 - fag og yrke : utvikling, verdier og kunnskap" av Nina Jahren Kristoffersen
  • "Klinisk sykepleie 1" av Dag-Gunnar Stubberud
  • "Klinisk sykepleie 2" av Dag-Gunnar Stubberud
  • "Mellommenneskelige forhold i sykepleie" av Joyce Travelbee
  • "Helt - ikke stykkevis og delt - psykiatrisk sykepleie og psykisk helse" av Jan Kåre Hummelvoll
  • "Kommunikasjon i relasjoner - personorientering, samhandling, etikk" av Hilde Eide
  • "Dynamisk psykiatri i teori og praksis" av Johan Cullberg
  • "Lillebror og Karlson på taket" av Astrid Lindgren