Eksperimentet Afghanistan

det internasjonale engasjementet etter Taliban-regimets fall

av (forfatter) og Anne Arneberg (oversetter).

Spartacus 2011 Heftet

I ti år har det internasjonale samfunnet vært engasjert i et enormt eksperiment i Afghanistan. Etter 2001 skulle landet gjenoppbygges etter langvarig strid og sosiale omveltninger, og omskapes til et fredelig, demokratisk og moderne samfunn. Slik gikk det ikke. Hvilke krefter formet dette ambisiøse prosjektet og hva gikk galt?

I denne boken avdekkes de dype motsetningene mellom å føre krig med en hånd og bygge fred med den andre, mellom krav om ekstern kontroll og raske resultater, og mellom ambisjonen om å skape en legitim, effektiv og demokratisk stat, og en politikk som gjorde staten totalt avhengig av internasjonal støtte og oppmuntret til omfattende korrupsjon.

Eksperimentet Afghanistan er et viktig bidrag til en gryende kritisk forskning omkring internasjonale intervensjoner. Den skaper ny forståelsen av hva som kan oppnås, hvordan exit-strategier kan formes, og hvordan lignende «eksperimenter» kan unngås.

Forlag Spartacus

Omtalt tid 2000-2009

Det er utvilsomt lettere å se veiskillene i ettertid enn underveis. Ofte passerer vi i politikken slike veiskiller uten å være klar over det. Og vi ser ikke dilemmaene fullt ut før valgene i virkeligheten er truffet. Kanskje har det vært enda mer tilfelle i Afghanistan enn i andre konfliktområder, fordi vi har manglet - og fortsatt mangler - kunnskap om landet.

Det amerikanske forsvarets oppgave var ikke, ifølge Bush-administrasjonen, fredsbevaring og nasjonsbygging, men kamp i forsvar av USAs viktigste nasjonale interesser.

I diskusjoner innad i Det hvite hus skal det ha forekommet få ettertenksomme betraktninger rundt hva som ville skje når Taliban-styret var borte. Den 4. oktober, rett etter at USA hadde begynt å bombe Afghanistan, spurte Bush: «Hvem skal styre landet?». Ingen av rådgiverne hans lot til å ha noe svar på det, bortsett fra at det måtte bli noen andre land og FN.

Administrasjonens beslutning om å fjerne Taliban-regimet fremfor å iverksette et målrettet straffetiltak kun mot Al Qaida, skulle vise seg å være skjebnesvangert.

Etter hvert som vanskelighetene oppsto, målene glapp og konflikten hardnet til, var den internasjonale reaksjonen å engasjere seg enda mer. Responsen var noen ganger «mer av det samme» (flere soldater, mere penger, mer teknisk assistanse)