Ekskludert

når narsissister vil knuse deg

slik lykkes svertekampanjer og karakterdrap

1stWave Books & Art 2019 Heftet

Når du er utsatt for en ondsinnet svertekampanje vil du naturlig nok løpe rundt fortvilet og forklare at du blir løyet om av en narsissist eller psykopat, at vedkommende du selv har skrytt hemningsløst av i begynnelsen av forholdet, egentlig er en mishandler. Historien andre alt har hørt av narsissisten, stemmer ikke med din, og du blir kanskje forbannet når de ikke vil tro deg og lurer på om de er både blinde og døve. Mens narsissisten rolig og saklig har løyet på en troverdig måte uten samvittighet, kaver du rundt og forsøker å slukke branner hos mennesker som allerede har gjort seg opp en mening på falske premisser. Dine menneskelige reaksjoner på denne ondskapsfulle uretten, virker mot sin hensikt og bekrefter mer enn avkrefter det narsissisten har fortalt om deg. Du virker ustabil, amper og usaklig. Med andre ord oppfører du deg irrasjonelt utad, noe narsissisten selvsagt har lagt opp til. De legger også opp til at du skal bli ekskludert fra ditt eget liv gjennom denne psykologiske gapestokken de setter deg i. Aller helst skal du stå alene ribbet for nettverk, verdier og verdighet gjennom sine angrep på deg som person.
Hvorfor lar så mange seg bedra av narsissister? Hvorfor bidrar folk til å utføre narsissisters karakterdrap og svertekampanjer? Hva kan du og jeg gjøre for å hindre at mennesker blir utsatt for disse ondskapsfulle handlingene? Er det et liv etter en svertekampanje?
Sweeney gir noen svar på hvordan narsissister lykkes med svertekampanjer ved å kjenne våre svakheter som individer og flokk og vår mangel på innsikt i ulike teknikker de bruker for å manipulere oss, som propaganda, trolling, hersketeknikker og mangel på kritisk tenkning. Forstår du hvordan de kommer innunder huden på oss, kan du motvirke deres angrep og nøytralisere deres hjernevask.
«Feilaktige resonnementer hindrer oss i å forstå hva som er sant, og manglende kritisk tenkning gjør oss sårbare for å bli manipulert av dyktige retorikere.»

Forlag 1stWave Books & Art

Utgivelsesår 2019