Eksistens og dialog

en kritisk innføring i psykologisk teori og praksis

Scandinavian Academic Press 2011 Heftet

Psykologisk praksis innebærer mye makt, og det er lett at en ureflektert bruk av fagspråk og diagnoser skaper en forenklet oppfatning av pasienten. Psykologers avgjørelser om andre mennesker kan bli stående som mer objektive fakta enn de egentlig er. Derfor er det avgjørende å tenke over psykologifagets grunnlag og metoder. En hovedsak er derfor at praktisk psykologi må bygge på innsikt i eksistensielle grunnforhold. Forfatteren redegjør for det filosofiske grunnlag for de ulike psykologiske retninger, metoder og teorier. Slik bidrar boken til å øke forståelsen for faget og dets verdier. Boken er primært tiltenkt introduksjonsstudier i psykologi, både ved universitetene og høyskolene, men kan leses av alle interesserte. Egil H. Olsvik er doktor i filosofi fra Universitetet i Bergen og førsteamanuensis i psykologi ved Politihøgskolen.

Forlag Scandinavian Academic Press