Eine slutter med bleie

en barnebok som støtter dere under pottetreningen

av (forfatter) og Charlotta Bergenstjerna (illustratør).

Mountainstar 2021 Innbundet

Eine slutter med bleie er en metodestøtte til Pottetrening på 3 dager. Boken fungerer også godt på egen hånd.

Å slutte med bleier er en stor milepæl i barnets liv. Det er en ny opplevelse som kan være både morsom og litt skummel på en gang. Mange barnebøker med dette temaet er mest opptatt av å tulle og tøyse med potten, og ofte på en ganske upedagogisk måte.

Eine slutter med bleie er utviklet av eksperter innen pottetrening og pedagogikk og har som mål å lære bort noe på en måte barn forstår og liker.

- Boken tar barnet med på en samtale om kroppen, potten og hva Eine gjør.
- Eine blir barnets «pottevenn» - et pedagogisk forbilde som inspirerer barnet til å gjøre det samme.
- Boken brukes i barnehager for å støtte barn som nylig har sluttet med bleie.

Dette sier en av foreldrene som har kjøpt boken:
«For oss løsnet det på alvor etter at jeg hadde bestilt boken om Eine. Flott å kunne vise og snakke om andre som tisser på potten».

Boken hjelper deg å:
- Snakke om kroppen og potten på en pedagogisk måte
- Gi barnet et viktig forbilde det kan identifisere seg med og herme etter
- Prate om å bæsje på potten og gå uten bleie i barnehagen

«Det beste hjelpemiddelet for å øke forståelsen for pottetreningsprosessen. Vi leser den flere ganger om dagen. Vel anvendte penger!» - Zandra

Boken inneholder over 30 sider og er delt inn i tre fine kapitler om Eine:

Kapittel 1 introduserer potten og forklarer hvordan den brukes. Eine oppdager hva som skjer i kroppen når han kjenner at han må tisse, og lærer seg hva han skal gjøre da, nemlig komme seg til potten.

Kapittel 2 er en scene fra Eines første uke uten bleier. Alt er fortsatt nytt, og det gjelder å være rask når trangen er der. Da er det godt å ha potten i nærheten. Eine lærer at han kan håndtere behovene sine, uansett hvor han befinner seg.

Kapittel 3 handler om at Eine kommer tilbake til barnehagen uten bleier. Eine kjenner igjen følelsen i kroppen når han blir tissetrengt, og lærer seg at han må avbryte leken og skynde seg på do.

Nøkkelord: pottetrening, bleieslutt, slutte med bleie, dotrening

Forlag Mountainstar

Utgivelsesår 2021