Einar Skjæraasen

fra drøm til dikt

Orion 2000 Innbundet

Det er 100 år siden Trysil-dikteren Einar Skjæraasen ble født. Til dette jubileet har sønnen skrevet en revidert versjon av En elsker i verden fra 1966. Denne utgaven inkluderer en rekke av forfatterens mest kjente dikt flettet sammen med prosateksten. Denne helheten tegner et bilde av en dikter som fullt ut benyttet både livsgledens og sorgens dimensjoner i sin diktning, han ble betegnet som en av Norges alvorligste humorister. Skjæraasen var meget bevisst sin samtid og han følte et ansvar for å motvirke de negative retningene samfunnet beveget seg mot ved å bruke sine ord til å fremme medmenneskelighet i en vanskelig tid.

Etter Einar Skjæraasens død i 1966 skrev journalisten og forfatteren Magne Skjæraasen for 34 år siden et nærbilde av faren i boken "En elsker i verden".I år 2000 er det hundreårsjubileum for Trysil-dikteren. Med FRA DRØM TIL DIKT har Magne Skjæraasen til dette jubilèet skrevet en revidert versjon av "En elsker i verden", som ikke har vært å få på mange år. Den nye utgaven har med en rekke av forfatterens mest kjente dikt i full tekst. Sammen med prosateksten tegner den et bilde av en livsgledens dikter, men også av én som fikk sorgens dimensjon inn i sitt liv. Et bilde av alt det som ga litteraturkritikeren Philip Houm i Dagbladet bakgrunn for å betegne han som "en av Norges alvorligste humorister".Han kjent seg forpliktet til å bruke sine ord som lys i en samtid som hadde så mye mørke at det overskygget inntil utviskelse godhetens imperativer mellom menneskene. Som han selv sa: Ord om godhet og kjærlighet må ikke få ligge og ruste bort i verden.FRA DRØM TIL DIKT er historien om en gutt fra grenseskogene, som bar frem barndommens skrivedrøm til den status redaktør Finn Jor ga ham i sluttsum i Forfatternes Litteraturhistorie: En moderne folkedikter.Han var en dikter som skrev til hjertene, en som tross all ondskap som rammet hans generasjon fant det verd å peke på motkrefter å sette inn i verdikampen - og i ren livsglede kunne utbryte: "Ennå har jorden springende kilder".

Forlag Orion

Utgivelsesår 2000