Egypt

revolusjon i faraoenes land

av (forfatter) og Torunn Berge (illustratør).

Gyldendal 2015 Innbundet

Å være ung i Egypt i dag - i et land preget av lang historie og spennende turistmål.

Hele verden fulgte med da hundretusener av ungdommer i Egypt protesterte mot det brutale militærregimet i landet.
I denne boka blir du kjent med noen av dem som deltok på Tahrir-plaassen. De forteller om hvorfor de ble med, om dramatiske og harde sammenstøt med sikkerhetsvakter og politi, men også om et sterkt fellesskap og politisk oppvåkning.
Torunn Berge har reist rundt i landet, intervjuet ungdommer og tatt bilder som kan ta pusten fra deg. Hun viser fram hvordan det er å være ung i en turbulent tid og forteller også om Egypts gamle historie, om pyramider, mumier og faraoer, og spennende turistmål.
Intervjuer med egyptiske ungdommer. De forteller om sine opplevelser fra demonstrasjoner på Tahrir-plassen og om hvordan hverdagslivet er..
Basert på forfatterens egne opplevelser og bilder fra reiser i landet. ..
Fungerer som inspirasjon til å reise og til å utforske landet selv.
Fantastiske bilder og lekker design.

"Dette er virkelig en samfunnsbok som rocker. ... Historien er lettlest, godt forklart og full av.sterke beskrivelser og følelser"..Elin Solvang i Aftenposten Oppvekst

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788205478992