Egon Weng

danser, koreograf og pedagog

Kolofon 2014 Innbundet

....dette er spennende lesning og norsk dansehistorie..." (Siri Dybwig)

Hvem er den gode pedagogen i dansefaget? Det må være den som har kunstnerisk erfaring som kjerne og kunnskapsfelt, og ikke minst et ubestridelig talent for formidling.

Egon Wengs Ballettskole ble en av de største og mest anerkjente i Norge. Som pedagog var han inspirerende, kunnskapsrik og kompromissløs på dansekunstens vegne. Gjennom sitt pedagogiske virke rekrutterte han et vesentlig antall kunstnere til dansemiljøet i Norge, og han etterlater seg viktige spor.

Denne boken tar for seg Egon Wengs liv og kunstneriske virke som danser, koreograf og pedagog både nasjonalt og internasjonalt. Som en del av norsk dansehistorie er dette aktuelt materiale for et bredt publikum - både profesjonelle fagfolk og tidligere amatørdansere vil ha stor glede av å lese boken. Historie er viktig for å forstå samtiden, og boken vil ha nytteverdi også innenfor faget dansehistorie.

Monique Skavlan Sunderland er Norges første dosent i moderne dans og har vært ansatt ved Balletthøgskolen, Kunsthøgskolen i Oslo, siden 1979. Hun er utdannet ved Egon Wengs Ballettskole, Operaens pedagogutdanning under Joan Harris' ledelse og har videre studier i Paris, London og New York. Siden 2004 er hun programansvarlig for bachelor-utdanningen i samtidsdans. Hun har hatt en rekke styreverv, bl. a. ved Statens balletthøgskole og Riksteatret, i tillegg har hun deltatt i flere sakkyndige komitéer. Hun har en cand. mag. jur.

Forlag Kolofon

Utgivelsesår 2014