Effektivitet i offentlig tjenesteyting

av (forfatter), Lars-Erik Borge (forfatter) og Terje P. Hagen (forfatter).

Fagbokforlaget 1999 Heftet

Ingen bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra Den Norske Bokdatabasen

Bokens mål er å presentere teori og forskning om effektivitetsproblemer i offentlig sektor. Sosialøkonomi, statsvitenskap, organisasjons- og ledelsesfag har utviklet kritiske vurderinger av tradisjonell organisering av offentlig sektor: Oppmerksomheten rettes først og fremst mot beslutningsprosesser i folkevalgte organer. Forfatterne påpeker at effektiviteten i offentlig sektor i hovedsak er fallende. Boken retter også oppmerksomheten på brukernes situasjon, og til slutt drøftes organisasjonsutvikling og konkurranseutsetting i offentlig virksomhet. Har litteraturliste, forfatter- og stikkordregister.

Omtale fra forlaget

Offentlig virksomhet gjennomgår radikale reformer i en rekke land. Både for de rike landene, i Øst-Europa og i deler av den fattige verden er stikkordet effektivitet, konkurranse og markedsorientering. Dette skyldes både et ideologisk hamskifte i tenkningen om offentlig styring og er et resultat av fremveksten av en global økonomi. En effektiv offentlig sektor er en forutsetning for at næringslivet skal klare seg i en hard internasjonal konkurranse.
Bokens mål er å presentere teori og forskning om effektivitetsproblemer i offentlig sektor. Sosialøkonomi, statsvitenskap, organisasjons- og ledelsesfag har utviklet kritiske vurderinger av tradisjonell organisering av offentlig sektor: Oppmerksomheten rettes først mot beslutningsprosesser i folkevalgte organer. Er det skjevheter i de folkevalgte organene som skaper effektivitetsproblemer? Hvordan bidrar lobbying og sterke interessegrupper til å skape beslutninger som avviker fra dem som er effektive? Deretter påpeker forfatterne at effektiviteten i offentlig sektor i hovedsak er fallende. Hva er årsakene, og hvordan kan effektiviteten i tjenesteproduksjonen opprettholdes og heves? Kan konkurranseutsetting gi økt effektivitet? Boken retter også oppmerksomheten på brukernes situasjon. Hvordan virker egenbetaling og fritt forbrukervalg av produsent? Vil det øke effektiviteten i offentlig sektor, eller vil det skape økt ulikhet? Til slutt drøftes organisasjonsutvikling og konkurranseutsetting i offentlig virksomhet. Hva er drivkreftene bak disse reformene?
Effektivitet i offentlig tjenesteyting passer for studenter i statsvitenskap og økonomisk-administrative fag. Den bør også være av interesse for ledere i statlig og kommunal virksomhet.
Rune J. Sørensen er professor ved Handelshøyskolen BI.
Lars-Erik Borge er førsteamanuensis ved Institutt for sosialøkonomi, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet.
Terje P. Hagen er førsteamanuensis ved Senter for helseadministrasjon, Universitetet i Oslo.

Bokdetaljer

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 1999

Format Heftet

ISBN13 9788276743333

EAN 9788276743333

Språk Bokmål

Sider 184

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Bokelskere som følger boka

0 bokelskere følger dette verket.

Se alle bokelskere som følger dette verket