Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Boken tar utgangspunkt i forfatternes erfaringer fra International School Effectiveness Research Project, et prosjekt som vil undersøke om det fins kulturelle likheter mellom framgangsrike skoler i forskjellige land. Via testresultater og korrelasjonsberegninger defineres den effektive skole, og forskningsresultater søkes implementert i mindre effektive skoler. En slik strategi vil være et brudd med norsk tradisjon for skolebasert utviklingsarbeid. Boken diskuterer forholdet mellom disse to retningene for skoleutvikling. Med litteraturliste.
Omtale fra forlaget
Boka reiser spørsmål om hvilken retning skoleutvikling ser ut til å ta - og bør ta. Forfatterne peker på at en effektivisering av skolen i retning av standardisering av skolens program og forenkling av lærerollen, ikke er veien å gå. Framstillingen er bygd på eget forskningsmateriale fra skoleklasser i Trøndelag som inngår i det internasjonale prosjektet "International School Effectiveness Research Project 1992-1995". Problemstillingen er aktuell i forbindelse med pågående reformer i grunnskole og videregående skole.
Forlag Ad Notam Gyldendal
Utgivelsesår 1998
Format Heftet
ISBN13 9788241708770
EAN 9788241708770
Språk Bokmål
Sider 232
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket