Dypdykk i entreprenørskap

læreveiledning i entreprenørskap og ungdomsbedrift som pedagogisk metode

av (forfatter), Nina Elisabeth Nilsen (illustratør) og Anne Marit Skovly (illustratør).

Inbiz 2007 Heftet

Boken er en lærerveiledning og tar for seg entreprenørskap og ungdomsbedrift som pedagogisk metode. Den gir tips og praktiske og konkrete råd om etablering av bedrift, samt forslag til aktiviteter og oppgaver som passer til en ungdomsbedrift i skolen. Forfatterens mål er at boken skal hjelpe læreren og veilederen til å videreutvikle elevenes nysgjerrighet og kreativitet. Har litteraturliste.

Dypdykk i entreprenørskap er en lærerveiledning i entreprenørskap og ungdomsbedrift som pedagogisk metode. Boka er et forsøk på å gi lærere et verktøy for å lage en mer skaperglad og kreativ skole. Selv om entreprenørskap som begrep er nytt i skolesammenheng, har mange av delegenskapene som begrepet favner om, som for eksempel kreativitet, idérikdom, gjennomførings- og samarbeidsevne, en lang tradisjon som overordnet læringsmål i norsk skole. Å etablere bedrift i skolen er både utfordrende, lærerikt og morsomt for elevene. Lurer du på hvordan du som pedagog skal arbeide med metoden? I boka tar vi deg fra A til Å i bedriftsetablering og entreprenørskap. Hensikten er å tilby et verktøy som gir deg mulighet til å omsette elevenes drømmer til visjoner, mål og aktiviteter. I boka kan du bevege deg steg for steg i emnet samtidig som vi gir deg pedagogiske tips og råd. I Dypdykk i entreprenørskap har vi lagt vekt på å være konkret og gi praktiske råd - og ikke minst forslag på aktiviteter og oppgaver på hvordan jobbe med entreprenørskap og ungdomsbedrift i skolen. Boka har som visjon å få deg som lærer og veileder til å videreutvikle elevenes tanker om kreativitet og nysgjerrighet. Elevene skal fortsette å undre seg, samtidig som de skal stimuleres til forretningsdrift, organiseringstalent og evnen til å forutse og planlegge. Forfatteren har arbeidet med ungdomsbedrift siden 1992, og gir en rekke praktiske og konkrete råd til hvordan drive ungdomsbedrift som pedagogisk metode.

Forlag Inbiz

Utgivelsesår 2007