Duođain in dieđe

av (forfatter), Juvvá Pittja (illustratør) og Inghilda Tapio (oversetter).

Davvi girji 2018 Innbundet

Diktamánus álgá ná: .duodain in diede...", muhto go lohkagoahtá divttaid, de dán nuorra albmás lea duodaid ollu dadjamus. Son cállá ráhkesvuoda ja ráhkesvuoda morrasa birra, eallima fiidnámus ja lossa bottuid birra ja nuorra olbmo lihkostuvvamiid ja rahcamusaid birra. Sámi identitehta lea guovddás ássi Juvvá Pittja divttain nugo omd. sápmelaccaid vealaheapmi. Son cállá maiddái hástalusaid ja váttisvuodaid birra maid sisabahkkemat leat dagahan boazodollui. Nuppe bealis rábmo boazodoalu eallima.

Diktmanuset begynner med ordene: .Jag vet faktisk inte...", men når man begynner å lese diktktene, så har denne unge dikteren faktisk veldig mye å si. Diktene handler om kjærlighet og kjærlighetssorg, om livets fineste og tyngste stunder, om et ungt menneskes oppnåelser og kamper i livet. Samisk identitet er et sentralt tema som forfatteren Juvva Pittja skriver om i sine dikt som f.eks samers kamp mot undertrykking. Han skriver også om utfordringer og problemer som inngrep har forårsaket i reindriften. Men forfatteren skryter også av livet i reindriften.

Parallell tittel Vet verkligen inte

Forlag Davvi girji