Dumpingsalg av billig mat

importvern for mat - 1995-2005

Kolofon 2005 Heftet

Boka gir rede for hva som er dumpingsalg av billig mat. Den starter med en beskrivelse av importvernet for mat etter WTO-avtalen 1995 og gjennomføringen av EØS-avtalen. Et stort tema er hva som skjer når land som eksporterer mye mat gir støtte til jordbruket. Bak i boka finnes en oversikt over ulike typer importvern og en studieplan. Målgruppa for boka er folk flest som er interessert i mat. Det kan være som forbruker, politikere og produsenter. Boka er del 2 av to i et oversiktsverk om importvern for mat. Har litteraturliste.

Hvorfor er maten billigere i Sverige enn i Norge? Hva er dumping av mat? Hvordan kan store eksportører av mat som USA og EU utkonkurrere matproduksjon i utviklingsland og industriland? Hvordan kan store monopoler kjøpe billig råstoff og bli blant verdens rikeste på å selge "billig mat"? Hva hindrer eksport av norsk fisk til EU? Bør hvert land ha rett til å produsere basismat for egen befolkning og bruke importvern for å få til det? Hvordan virker WTO og EØS til sammen? Dette er blant spørsmålene som belyses i boka som er del 2 av 2 i et detaljrikt oversiktsverk om importvern for mat. Forfatteren Helge Christie driver sammen med familien slektsgarden i Tolga med økologisk mjølk og kjøtt. Han har universitetsbakgrunn i biologi og sosiologi og er en av drivkreftene bak knoppskytingen med Rørossymposiet, Mat-helse-miljøalliansen, Mat fra Fjellregionen BA, Smakeriet, Økologisk fjelljordbrukskonferanse, Økomat Røros BA, Rørosmeieriet AS, Røroskjøtt AS, Rørosmat AS og Forbrukerdagen. Han har fått Tolga kommunes kulturpris. Han er prosjektleder i Regionrådet for Fjellregionen. Han har skrevet bøkene: Mat miljø utvikling (1994), Mat og globalisering (1998), Makt over maten (2002), Eksportere fisk og beskytte jordbruk(2005), Dumpingsalg av billig mat (2005). Forfatteren er mye brukt foredragsholder i Norge og Sverige om WTO, mat og økologisk fjelljordbruk.

Forlag Kolofon

Utgivelsesår 2005