Dukketeater underveis

familien Mykle og norsk dukketeater

av (redaktør), Tone Sinding Steinsvik (redaktør), Sverre Følstad (redaktør) og Agnar Mykle (forfatter).

Blaafarveværket 2006 Innbundet

Boken er utgitt i forbindelse med utstillingen "Dukketeater underveis", Modum, Trondheim, Bergen, Oslo, Asker og Stavanger 2006-2008. Boken og utstillingen forteller om familien Mykles arbeid med dukketeater. Boken inneholder også skuespillet Ali Baba og de førti røverne. Med årstallsliste og bilder over utstilte dukker.

Jane og Agnar Mykle grunnla i 1949 Norges første profesjonelle dukketeater. Forfatteren Agnar Mykle er kjent for de fleste, men færre vet at han drev profesjonelt dukketeater. Sammen med sin kone Jane satte han opp forestillinger i en årrekke, med like stor fortellerglede som i sine skjønnlitterære bøker. Det siste stykket han satte opp var "Ali Baba og de førti røverne", i 1969. På samme tid laget sønnen Arne sammen med sin daværende kone Bjørg Mykle og Ebbe Ording serien "Reparatørene" - der publikum ble kjent med Pompel og Pilt. Utover i 1970-årene ble Arne Mykle en drivkraft i arbeidet med å skape en barneteatertradisjon tuftet på de store fortellingene. Boken inneholder en stor mengde tidligere upublisert materiale, deriblant Agnar Mykles siste arbeid for offentligheten: "Ali Baba og de førti røverne" (manuskript belyst av noen samtidige brev), samt essays av Anders Heger, Alf van der Hagen, Ebbe Ording, Hans Normann Dahl, Ellen Horn, Bjørg Mykle og Egil Haraldsson Stenseth. Bokens hovedbidragsyter er Arne Bust Mykle. Utgitt i sammenheng med utstillingen Dukketeater underveis - som vises i Modum, Trondheim, Bergen, Oslo, Asker og Stavanger 2006-2008. Rikt illustrert.

Forlag Blaafarveværket

Utgivelsesår 2006