Du fikk en dag i går-

av (forfatter) og Kaare Sandegren (illustratør).

Lanser forl. 2017 Heftet

"Du fikk en dag i går..." handler om Kaare Sandegrens barndom, bosteder og skolegang på Oslos østkant , livet under okkupasjonen, avholdsbevegelsen, om tilknytningen til arbeiderbevegelsen, om hans opphold ved Nansenskolen, tjenestegjøring i militærpolitiet i Tyskland, om universitetsstudier i statsvitenskap i Norge og i USA - hvor forfatteren opplevde betydningen av forholdet mellom USA og Norge - også senere i forbindelse med forfatterens arbeid med Den norske Atlanterhavskomité (1954-58), som for en stor del dreide seg om relasjonen mellom USA og Norge, og hvor ledende norske politikere blant flertallet i Stortinget ble trukket inn, særlig fra Arbeiderpartiet.
Studiene i statsvitenskap ble avsluttet med eksamensoppgaver om kontinentalsokkelen og om FNs vedtak om den flernasjonale inngripen mot Nord-Korea. Forfatteren giftet seg i 1956 med Liv Torgersen. Samme år ble han tatt opp som aspirant i UD. Seinere arbeidet han i politisk avdeling og ved Norges faste delegasjon i NATO. Deretter virket han ved den norske ambassade i Sør-Øst-Asia, i Thailand. I 1965 ble forfatteren nestleder i NUPI, med John Sanness som leder. Viktige saker var øst-vest-forholdet, nordisk balanse, Midt-Østen og Europa. Deretter returnerte han til UD og jobbet blant annet med Svalbardsaker (sikring av utmål). I 1971 representerte KAARE SANDEGREN LO i forbindelse med Norges forhandlinger med EF i Brussel. I denne tida var han visegeneralsekretær i Europeisk LO. Seinere reiste han tilbake til Norge og ble internasjonal sekretær i LO.

Forlag Lanser forl.

Utgivelsesår 2017