Dronning Mauds arv

Aschehoug 2010 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Denne boken tar for seg de kongeliges liv og virke i det britiske kongehuset på slutten av 1800-tallet og begynnelsen av 1900-tallet. Den diskuterer blant annet hvilke konsekvenser familiekrangelen om dronning Mauds medgift fikk for det storpolitiske spillet rundt Norges internasjonale stutus i 1905-07, og hva det betydde for utformingen av seremoniellet rundt de kongelige i den norske staten at Maud bar på en kulturell arv fra England. Med litteraturliste og personregister.

Fascinerende og avslørende bok om dronning Mauds arv - både den kulturelle og den økonomiske. Her får vi for første gang innsikt i de økonomiske avtalene som ble gjort ved ekteskapsinngåelsen mellom Haakon og Maud i 1896 og arveoppgjøret etter kong Edward VII. Carl-Erik Grimstad gir oss dessuten helt nye perspektiver på de kongeliges liv og virke og utrolige detaljer om sentrale skikkelser i det britiske kongehuset.

ISBN13 9788203291319

EAN 9788203291319

Omtalt tid 1900-1945 1800-tallet

Omtalt sted Norge Storbritannia

Omtalt person Maud Haakon VII

Mer interessant enn man kunne frykte, om kongehusene i siste del av 1800-tallet.

• "Skumringstimen" av Johan Theorin