Drømmepsykologi

om drøm, bevissthet og kreativitet

av (forfatter) og Lisbeth Fanny Brudal (forfatter).

Universitetsforlaget 1996 Heftet

I denne boken gir forfatterne en tidsaktuell og fremtidsrettet fremstilling om drøm. Boken tar for seg de vanligste drømmesymbolene og belyser drøm fra bl.a. sosialantropologiske studier. Forholdet mellom drøm og bevissthet analyseres. Gjennom eksempler på drømmer i hverdagslivet og utfordringer og kriser en står overfor, viser forfatterne at drøm kan være en ressurs for moderne mennesker. Har bibliografi.

Hva betyr drømmer? Mennesker har til alle tider vært opptatt av drømmer og forsøkt å forstå betydningen av dem. Vi vet i dag at drømmer kan hjelpe oss til å mestre livet vårt bedre; de gir oss en økt opplevelse av mening og innhold i en tidvis triviell hverdag, blant annet fordi drømmer forteller oss om følelsene våre. Forfatterne ser på de vanligste drømmesymbolene og belyser drøm ut fra bl.a. sosialantropologiske studier. De analyserer forholdet mellom drøm og bevissthet, gir eksempler på drømmer i hverdagslivet og i utfordringer og kriser, og viser at drøm kan være en ressurs også for moderne mennesker.

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 1996