Drømmenes palass

Trygve Lie og Dag Hammarskjöld - en beretning

Schibsted 2000 Innbundet

Forfatteren tegner et portrett av Trygve Lie og Dag Hammarskjöld, som begge har vært FNs generalsekretær. Portrettene bygger på deres private korrespondanse, og på brev og beretninger fra mennesker som kjente dem. Begges personlige skjebne settes inn i den psykologiske sammenheng som preget deres livsløp. Har litteraturliste og stikkordregister.

Drømmenes palass
Trygve Lie og Dag Hammarskjöld, FNs to første generalsekretærer, kom begge fra Skandinavia.#11;Trygve Lie, arbeidergutten fra Grorud, ble etterfulgt av aristokraten Dag Hammarskjöld fra Uppsala; til sammen ledet de verdensorganisasjonen i seksten hendelsesfylte år, fra 1945 til 1961. Like forskjellige som deres liv frem til da hadde vært, like vidt forskjellige var de som personligheter da deres veier møttes i 1953 ved den enes fratreden og den andres tiltreden.
I denne boken tegner historikeren Bodil Katarina Nævdal et portrett av de to, bygget på deres private korrespondanse, som nylig er blitt funnet, og på brev og beretninger fra mennesker som engang kjente dem. Begges personlige skjebne settes inn i den psykologiske sammenheng som preget deres livsløp.#11;Begge hadde i årene før sitt FN-verv vært engasjert i internasjonal politikk, men i sitt arbeid i verdensorganisasjonen kom de for alvor i skuddlinjen for stormaktenes kryssende interesser. Sovjets tiltagende motvilje gjorde etter hvert stillingen umulig for Trygve Lie. Hammarskjöld utfordret også andre, farlige krefter. Forfatteren fremlegger oppsiktsvekkende nytt kildemateriale omkring dag Hammarskjölds brå død i en flystyrt under sitt fredsoppdrag i Kongo i 1961.

Forlag Schibsted

Utgivelsesår 2000