Drømmen om Europa

av (forfatter) og Rune Eraker (illustratør).

Press 2009 Innbundet

Denne boken illustrerer unge mennesker i 8 forskjellige land, som på forskjellige måter prøver å komme seg til Europa. Vi møter blant annet ungdom i Marokko som prøver å reise illegalt ved å klore seg fast under vogntog, unge jenter på Cuba som gifter seg med eldre europeiske menn og afrikansk ungdom som melder seg på African Idol i håp om å slå gjennom i Europa. Har parallell tekst på norsk og engelsk.

Ungdom har drømt om et bedre liv gjennom hele historien. For et århundre siden var drømmen om Amerika. I dag er det Europa som lokker. I boken Drømmen om Europa møter vi ungdom verden over og blir kjent med deres forhold til Europa. Fotografen har fått innpass i ulike ungdomsmiljøer i utviklingsland, i Øst-Europa og i Skandinavia. Ett av miljøene representerer også målet for flere av de unge - å bli sett og gjøre karriere i Europa. Hva som fører de unge over grensene varierer sterkt, men selv om motivene for å dra ut og bakgrunnen deres er forskjellige, er håpet og drømmene nokså like. Boken ønsker å fremme forståelse og respekt for mennesker med ulik kulturell bakgrunn, og tar for seg begrensninger og frihet til mobilitet, kjønn, menneskerettigheter, diskriminering, migrasjonspolitikk og internasjonal lov. Rune Eraker arbeider innenfor klassisk europeisk dokumentarfotografi, på grensen til kunstfotografi. Han har de siste 20 årene reist i konfliktområder i Asia, Afrika og Latin-Amerika, og har arbeidet som fotograf siden 1981. Eraker har hatt flere separatutstillinger i inn- og utland, og har gitt ut to fotobøker. I februar 2009 åpner Rune Erakers fotoutstilling Drømmen om Europa på Nobels Fredssenter.

Parallell tittel The dream of Europe

Forlag Press