Drømmelaget

vidunderlige løgner om det vakre spillet

Publica 2023 Innbundet

"Der blåser han! Der blåser han! Norge har slått England 2-1 i fotball! Vi er best i verden! Vi er best i verden! Vi har slått England 2-1 i fotball! Det er aldeles utrolig! Vi har slått England!"

Bjørge Lillelien, NRK, 9. september 1981

Bli med på en magisk fotballreise tilbake til 80-tallet! Gjenopplev Norges legendariske triumf mot England på Ullevaal Stadion, tidenes beste brasilianske landslag i VM i Spania og dansk dynamitt i VM i Mexico. I en fascinerende blanding av fiksjon og fakta forteller Drømmelaget historien om 80-tallets viktigste fotballøyeblikk og største stjerner - Zico, Preben Elkjær, Kenny Dalglish, Bryan Robson, Hallvar Thoresen og mange flere.

Drømmelaget er en vidunderlig dose fotballnostalgi fra et tiår da avspark ble tatt lørdag ettermiddag, og spillerne dro på pub med fansen etter at kampen var over.

«Skrevet med innsikt, lidenskap og kjærlighet. Underveis glemmer man at fakta møter fiksjon, og man bare er der, i mytiske, halvt glemte og uforglemmelige øyeblikk på 1980-tallet. En lesefest fra et tiår hvor taklinger i knehøyde møtte begynnende glamour og popstjernestatus i fotballverden. Fakta og fiksjon skaper levende, gripende og sterke historier. Enorm research skaper troverdige, spennende og ikke minst levende fotballportretter fra et kontrastfylt og dramatisk 80-tall.»
Kenneth Fredheim, Discovery

«Jacobsen gjør som David Peace gjorde med Clough og Shankly - han blander fakta med fiksjon - og det fungerer godt!»
Knut Espen Svegaarden, VG

Forlag Publica