Drømmefanger

av (forfatter) og Liisa Helander (illustratør).

Fortellerforlaget 2006 Innbundet

Boken følger Krølle gjennom en opplevelsesrik dag. Her får vi lære hva en drømmefanger er, hvordan en bygger en leketipi og en totempæl, samt reglene til pinnespillet céexstem. Krølles bestemor forteller deg hvordan du kan utvikle sansene dine til å se, lytte og lukte bedre, og bestefaren forteller om hvordan jorda ble skapt. I tillegg får du bli med Krølle ut på jakt. Med faktainformasjon og forslag til aktiviteter. Vedlegg: 1 drømmefanger.

Hvordan levde egentlig indianerbarn før de kom i kontakt med hvite? Vi følger Krølle gjennom spennende historier og legender - gjennom lek og spill. Vi får høre om opprinnelsen til drømmefangeren. Krølle forteller oss hva en tipi er og vi får lære å bygge en leke-tipi. Vi får også vite hva et totem er, og får lære å lage et totem om oss selv. Krølle og vennene hans lærer også bort reglene til pinnespillet céexstem. Av bestemoren lærer Krølle hvordan alle ting henger sammen. Han får også lære hvordan han kan trene sansene til å lukte, se og høre bedre. Når fremmede handelsmenn kommer på besøk, får vi lære hvordan vi kan snakke sammen uten å kunne språket. Krølle liker å skryte av hvor god han er til å jakte, men det går ikke helt etter planen da han endelig får prøve seg på ordentlig.

Forlag Fortellerforlaget

Utgivelsesår 2006