Dreyer

oppturer og nedturer gjennom 170 år

av (forfatter) og Ragnar Åsland (forfatter).

Dreyer bok 2016 Innbundet

Dreyer - en reise gjennom 170 år
Historien om Dreyer Bok AS er en spennende reise gjennom 170 år. Lite ante vel Paul Terchelsen Dreyer at det trykkeriet han startet i 1846 og som hans etterkommere i Dreyer-familien videreførte, skulle bli en av de ledende grafiske bedrifter i landet.
Når bedriften i 2016 runder 170 år, er det greit å ta et tilbakeblikk. For Dreyer har det vært gode og mindre gode år i medgang og i motgang.
På sitt meste hadde Dreyer over 400 ansatte. Det var en stavangerbedrift som var høyt ansett, kjent for sin allsidige produksjon av trykksaker og bøker som holdt høy kvalitet. Ansattes fortellinger vitner om en bedrift det var stas å jobbe i. Mange begynte som ærendsgutter, gikk i lære og fikk sin velfortjente fagutdannelse innen grafiske fag.
I sine glansdager på 1970-tallet ble produksjon av matoppskrifter trykket på kort og samlet i kassetter en stor suksess. Dreyer trykket de samlede verkene til de fire store norske forfatterne, Bjørnson, Ibsen, Kielland og Lie. Stavanger-bøkene med bilder fra gamle dager ble også et minne i mange «møblerte hjem».
Innad i bedriften var det ikke alltid bare dans på roser. Det var sterke meningsbrytninger, og uenighet mellom bedriftsledelsen og de sterke fagforeningene.
Nedgangen i den grafiske bransjen satte også sitt preg på Dreyer. Dataalderen var en medvirkende årsak. Likevel har Dreyer overlevd, og drives i dag av nye eiere.
Bli med på den spennende historien om en velrennomert stavangerbedrift der «siste ord fortsatt ikke er skrevet».

Forlag Dreyer bok

Utgivelsesår 2016