Drap, løgn og fortielse

om politi, rettsvesen og manglende støtteapparat

Licentia 2008 Innbundet

Den 26 år gamle Trond Martin Reistad ble skutt og drept i Oslo, mai 2003. Forfatteren - offerets mor - har en sterk mistanke om at bakmenn var involvert, men at de beskyttes av politiet. Hun oppfatter politiet som så unnvikende og at de gir så mange uriktige opplysninger i saken, at det må ligge noe under. Har politiet selv vært involvert? Dette er historien om en mors kamp for å finne årsaken til drapet på sin sønn.

En varm og solrik dag i mai 2003 ble 26 år gamle Trond Martin Reistad henrettet på åpen gate av seks pistolskudd. Politiets etterforskning hevdet nødverge som motiv for drapet, mens dommen konkluderte med at drapsmannen oppsøkte Trond Martin for å drepe han. Våpenet ble aldri funnet. Politiet ønsket ikke å etterforske saken videre. Det egentlig motivet for drapet ble aldri avklart. Offerets mor har en sterk mistanke om at bakmenn står bak, men at de beskyttes av politiet. Politiet er unnvikende og gir så mange urikt-ige opplysninger i saken at det må ligge noe under. Har politiet selv vært involvert? Hun setter himmel og jord i bevegelse for å finne det ut. Dette er en gripende historie om en mors kamp for å finne årsaken til drapet på sin sønn. Samtidig forteller historien oss mye om det å være voldsoffer i et samfunn der overgriperen har større rettssikkerhet enn offeret. Psykologen Atle Dyregrov har hevdet at det å miste et barn ved drap, er den største krise av alle kriser. Hvor finnes hjelp og støtte til en som har opplevd at ens eget barn blir skutt og drept? Hvordan møtes et menneske som har fått sjokk? Og hvor kontrollert må man være for ikke å bli betraktet som utilregnelig og ustabil?

Forlag Licentia

Utgivelsesår 2008