Drammen - blott til lyst

lystgårdene i og rundt Drammen 1700-1860

av (forfatter), Jens Petter Nielsen (medforfatter) og Devegg Ruud (illustratør).

Jo Sellæg 2014 Innbundet

"DRAMMEN - blott til lyst" er historien om lystgårdene i og rundt Drammen 1700-1860. Gjennom innsiktsfull tekst og lekre bilder får du presentert 78 landsteder - både kjente og ukjente - i Drammen, Lier og Nedre Eiker. Jo Sellæg tar deg med på et spennende møte med bygninger og parkanlegg som ga Drammen ry som Nordens vakreste by. Boken er resultat av mange års forskning, og presenterer ny lokalhistorie og mange overraskelser.

Drammensernes landsteder ligger (og lå) godt fordelt på begge sider av elva - fra Herstrøm i vest til Lierbyen i nordøst og Solum i sørøst. Hele 49 anlegg lå innenfor dagens kommunegrense i Drammen, 23 i Lier og 4 i Nedre Eiker. I dag eksisterer 30 lystgårder, og 18 bærer fortsatt preg av fordums glans. DRAMMEN - blott til lyst gir leserne mulighet til å bli kjent med disse lystgårdene, og til å .komme på innsiden" av de best bevarte sommerstedene.

Boken har stort format (24x27) og 600 illustrasjoner over 416 sider. Et flertall av lystgårdene er vist med rekonstruerte planløsninger.

Forlag Jo Sellæg

Utgivelsesår 2014