Don Quijote

fortalt for barn

av (forfatter), Miguel de Cervantes (medforfatter), Francesc Rovira (illustratør) og Christian Rugstad (oversetter).

Omnipax 2006 Innbundet

I denne klassikeren om "ridderen av den bedrøvelige skikkelse" lærer en klok og erfaren mann å se med mistro på alle illusjoner og ta tingene for hva de er, menneskene for hva de er verd, og livet for hva det innebærer av realiteter. Gjennom sine to hovedpersoner, den fattige adelsmannen Don Quijote og bonden Sancho, skildrer Cervantes to hovedtyper av menneskeheten - og to hovedtrekk i den spanske folkesjel: eventyrlyst, storhetsvanvidd, visjonær idealisme, og praktisk, nøktern livsvisdom og næringsvett. Denne utgaven er forkortet og bearbeidet.

Historien om don Quijote de la Mancha utkom første gang for 400 år siden, og er holdt for å være den aller første roman. Fortellingen om den spanske adelsmannen som reiser ut i verden for å gjøre gode gjerninger og vinne sin utkåredes kjærlighet, er et sentralt verk i litteraturhistorien. I don Quijotes fantasi blir vindmøller til farlige kjemper, en saueflokk til en farlig hær og ei bondejente til en vakker prinsesse. Don Quijote er både en menneskekjærlig helt og en latterlig skikkelse. Med seg har han sin trofaste væpner Sancho Panza, som er mer jordnær og fornuftig - og i grunnen litt feig. Med tekst tilrettelagt for og varme og humoristiske illustrasjoner er dette et flott tilskudd til barnas klassikerbibliotek.

Forlag Omnipax

Utgivelsesår 2006

Omtalt tid Middelalderen

Omtalt sted Spania

Her er skjønnlitterære bøker frå 2011, litt hulter til bulter pga.teknisk feil. Det var eit godt leseår.

• "Harry Potter og de vises stein" av J.K. Rowling