Domssamling i EU-/EØS-rett

grunnprinsipper og de fire friheter

av (redaktør) og Nils Ola Widme (redaktør).

Universitetsforlaget 2002 Heftet

EU-/EØS-retten har stor betydning for fortolkning og anvendelse av norsk rett, og norske rettsanvendere støter stadig oftere på EØS-rettslige problemstillinger i sitt arbeide. Likevel finnes det i dag relativt lite EU-/EØS-rettslig litteratur på norsk, og rettskildene for øvrig kan være vanskelig tilgjengelige.Denne boken inneholder prinsipielt viktige og mye omtalte dommer som vedrører EU-/EØS-rettens grunnprinsipper, de fire friheter og EØS-rettens anvendelse i norsk rett. Den vil således være et nyttig hjelpemiddel både for studenter og for praktiserende jurister.

EU-/EØS-retten har stor betydning for fortolkning og anvendelse av norsk rett, og norske rettsanvendere støter stadig oftere på EØS-rettslige problemstillinger i sitt arbeide. Likevel finnes det i dag relativt lite EU-/EØS-rettslig litteratur på norsk, og rettskildene for øvrig kan være vanskelig tilgjengelige. Denne boken inneholder prinsipielt viktige og mye omtalte dommer som vedrører EU-/EØS-rettens grunnprinsipper, de fire friheter og EØS-rettens anvendelse i norsk rett. Den vil således være et nyttig hjelpemiddel både for studenter og for praktiserende jurister. Linda Dragvoll er stud.jur. ved Universitetet i Oslo. Hun var fra februar 1999 til september 2001 tilknyttet Senter for europa-rett som vitenskapelig assistent og redaktør for tidsskriftet EuroRett. Nils-Ola Widme er cand.jur. fra 1999. Han har arbeidet som Lawyer Linguist ved EFTA-domstolen og arbeider i dag som politisk rådgiver i Arbeids- og administrasjonsdepartementet.

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 2002