Djevelens skorstein

av (forfatter) og Mona Lange (oversetter).

Gyldendal 1999 Innbundet

I en liten landsby i Sør-Afrika driver Connie en hundekennel sammen med sin alkoholiserte mann Jack. Connie søker tilflukt i to historier. Den ene handler om en svart tjenestejente som blir borte i en grotte. Den andre om en gravid, eksentrisk engelsk overklassekvinne som driver en strutsefarm alene. Connie lever seg inn i disse historiene - eller er det hun selv som dikter dem? Etter hvert virker det som om historiene ligner på hennes egen historie.

Connie Lambrecht bor nær de enorme Cango-grottene i Oudtshoorn i Sør-Afrika. I en av de uhyggelige stengrottene, «Djevelens skorsten», forsvant en gang en ung, farget tjenestejente sporløst. For Connie, som er alkoholisert og deprimert etter å ha fått et dødfødt barn, glir denne historien sammen med historien om den utradisjonelle engelske overklassekvinnen Miss Beatrice. Hun prøvde å drive en strutsefarm alene i det samme området i tiden rundt første verdenskrig. I Connies fantasifulle gjenfortelling blir historien om Miss Beatrice, som er farget av seksuell og rasistisk undertrykkelse, en parallell historie til hennes egen. At fortellingen er knyttet til fødselen av «forbudte», svart-hvite barn, gjør at hun forstår mer av sin egen skjebne. En roman som knytter lidenskap og raseskiller sammen til et intenst drama, som utspilles i et eksotisk landskap. Anne Landsman er en ny, frisk sørafrikansk stemme. Hun er født og oppvokst i en liten by i Sør-Afrika, og bor i dag i New York.

Utgivelsesår 1999

ISBN13 9788205257757