Ditt er riket

av (forfatter), Kari Risvik (oversetter) og Kjell Risvik (oversetter).

Aschehoug 1999 Innbundet

Romanen skildrer innbyggerne i La Isla - et lite samfunn nær en strand utenfor Havana, i 50-årenes pre-revolusjonære Cuba. Her møter vi et galleri av selsomme typer: Den mystiske «barfotgrevinnen» Helena; hennes svarte ektemann Merengue og hans sønn Chavito, en billedhugger som sprer etterligninger av kjente kunstverk utover hele området; den forhenværende operasangerinnen Casta Diva og hennes uforklarlig stumme ektemann; søstrene Mercedes, Marta og Melissa, som alle er belemret med skral helse og et forkvaklet kjønnsliv, hver på sitt vis; frøken Berta, lærer og peppermø, og hennes sengeliggende gamle mor, Dona Juana - for å nevne noen. I dvelende, drømmeaktige sekvenser observerer vi disse menneskenes ulike skjebner og drømmer - som alle har et element av noe faretruende i seg. Det brygger opp til storm.

Utgivelsesår 1999

ISBN13 9788203204166