Direkte demokrati

Pax 2004 Innbundet

Forfatteren tar for seg bl.a. demokrati og velgerinnflytelse, og muligheten for i større grad enn i dag å benytte seg av folkeavstemninger. Han viser til erfaringer fra folkeavstemninger i andre land og fra lokale folkeavstemninger i Norge, og peker på direkte demokrati som en mulig løsning på problemer som fallende valgdeltakelse og sviktende interesse for tradisjonelt politisk arbeid. Har litteraturliste og stikkordsregister

Hva skjer i praksis når folk flest avgjør politiske enkeltsaker? Får vi skattenekt, fremmedfiendtlighet og halverte bensinpriser? Hvem skal bestemme hvilke saker som bør komme til folkeavstemning . Stortinget og kommunestyrer eller velgerne selv? Even Lynne tar i denne boka for seg muligheten for økt bruk av direktedemokratiske løsninger. Større velgerinnflytelse tilstrebes gjennom konkrete vedtak fattet i en eller annen type folkeavstemning. Mer direkte demokrati innebærer altså overgangen fra et system som bare tilbyr valg mellom personer og partier, til et folkestyre der de stemmeberettigede også avgjør viktige politiske enkeltsaker. Even Lynne gir oss en grundig innføring i hvordan direkte demokrati kan fungere og gir en systematisk presentasjon av erfaringene med ulike typer folkeavstemninger fra stater som Tyskland, Italia, USA og Sveits. Han henter også eksempler fra lokale folkeavstemninger i Norge. Even Lynne viser hvordan mer direkte demokrati er et svar på utviklingen innen teknologi, levekår og utdannelse og ikke minst et viktig tema på bakgrunn av fallende valgdeltakelse, medlemsflukt fra politiske partier og sviktende interesse for tradisjonelt politisk arbeid.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2004