Din legebok

kvinners kropp og helse

av (forfatter), Åsa Rytter Evensen (redaktør), Mildrid Solli (gjendikter) og Anita Sjåvik (gjendikter).

Damm 2001 Innbundet

En bok for kvinner i alle aldre som vil lære å forstå kroppens signaler og vite mer om kroppens reaksjoner og symptomer. Boka tar utgangspunkt i de symptomene kvinner ofte oppsøker hjelp for. Alt fra mindre alvorlige lidelser som du kan behandle selv til alvorligere sykdommer som krever legebehandling, blir tatt opp. Har register og litteraturliste.

Din legebok - kvinners kropp og helse er en bok for kvinner i alle aldre som vil lære å forstå kroppens signaler og vite mer om kroppens reaksjoner og symp#31;tomer. Hva er normalt? Hvilke signaler er tegn på sykdom?
Margaretha Lööf-Johanson tar utgangspunkt i de symptomene kvinner ofte opp#31;søker hjelp for. Her kan du lese om lyst og seksualitet, prevensjonsmiddel, klimak#31;teriet og hva som blir gjort under en gynekologisk undersøkelse. Du kan lese om graviditet, fødsel og amming. Du får en grundig beskrivelse av plager og sykdommer som har med urinveiene, magen, tarmene, hjertet og blodtrykket å gjøre. Forskjellige smertetilstander, for eksempel fibromyalgi, og hva som kan være årsa#31;ken, blir inngående behandlet. Alt fra mindre alvorlige lidelser som du kan behand#31;le selv til alvorlige sykdommer som krever legebehandling, blir tatt opp.
Hva er den største trusselen mot kvinners helse i dag? Kvinner i vår tid tar på seg en rekke oppgaver og har ofte et ganske stort press på seg. Samfunnet og omgi#31;velsene stiller krav og nærmiljøet både påvirker og har forventninger - alt spiller en rolle. Derfor blir også allergier, overfølsomhet, røyking, alkohol, beroligende lege#31;midler, arbeidsløshet og sykemelding beskrevet.
Margaretha Lööf-Johanson vet mye om kvinners uro og bekymringer, stress og sykdommer. I denne boken gir hun svar på de spørsmålene kvinner oftest stiller både til seg selv og legen, forklarer og gir råd og henviser til forskjellige instanser innen helsevesenet.

Forlag Damm

Utgivelsesår 2001