Diktning og diktatur

Herta Müllers forfatterskap

av (redaktør) og Helgard Mahrdt (redaktør).

Tiden 2012 Innbundet

Boken handler om Herta Müllers forfatterskap. Den inneholder ni essays som blant annet tar for seg hennes romaner, fortellinger, essayistikk og virke som samfunnsengasjert forfatter.

Da Herta Müller fikk Nobelprisen i 2009, ble det for alvor tydelig hvilket merke hun har satt på den europeiske litteraturen. I Diktning og diktatur blir ulike deler av hennes forfatterskap belyst.

Gjennom hele sin oppvekst i den tysktalende Banat-regionen i Romania, fikk Herta Müller kjenne det kommunistiske regimets undertrykkelser på kroppen, og debuten hennes i 1982 var strengt sensurert. Men da den samme boken kom ut i Tyskland to år senere, i usensurert utgave, ble straks hennes navn og begavelse lagt merke til.
Selv om utgangspunktet i bøkene hennes ofte er det lille tysktalende samfunnet i Romania, handler de likevel om sentrale europeiske erfaringer. Om diktaturet. Om undertrykkelsen. Om språkets makt og avmakt. Om muligheten for motstand.
I ni essays, spesielt skrevet for denne antologien, blir hennes romaner, fortellinger, essayistikk, og ikke minst virke som samfunnsengasjert forfatter, grundig omtalt og diskutert. Nobelprisen bekreftes: Herta Müller er en av de store europeiske forfattere i vår tid.

Forlag Tiden

Omtalt sted Romania

Omtalt person Herta Müller

Stig Sæterbakkens essay "Hver setning er en begivenhet", Helgard Mahrdts "Man kan da ikke forsone seg med en katastrofe" og Sissel Lægreids "Språkøyne og ordting" brukte jeg i forbindelse med en artikkel i forrige nummer av Pedagogisk profil. Ellers er boken en fremragende antologi som dekker det meste av Hertha Müllers liv og penn.