Digital teknologi og organisasjonsendring

studier av offentlig og frivillig sektor

av (redaktør).

Fagbokforlaget 2008 Heftet

Boken tar for seg målsettinger og visjoner som ligger til grunn for e-forvaltning i offentlig sektor. Den analyserer konkrete eksempler på e-forvaltnings- og e-demokratireformer i stat, kommune og det sivile samfunn, og belyser e-forvaltning og e-demokrati fra ulike synsvinkler. Boken er beregnet på alle som er opptatt av hvilke endringer som skjer når digital informasjons- og kommunikasjonsteknologi blir en stadig viktigere del av det norske styringssystemet. Med litteraturliste.

E-forvaltning og e-demokrati beskriver viktige endringer i moderne politiske systemer. Denne boken diskuterer de målsettingene og visjonene som ligger til grunn for e-forvaltning i offentlig sektor, og analyserer konkrete eksempler på e-forvaltnings- og e-demokratireformer i stat, kommune og det sivile samfunnet. Boken belyser e-forvaltning og e-demokrati fra flere synsvinkler: Innholdet i og organiseringen av den nasjonale e-forvaltningspolitikken i Norge, Danmark og Storbritannia. Betydningen av elektroniske saksbehandlingsverktøy for styring, kontroll og samordning internt i staten. Endringer i kommunale velferdsprioriteringer og lokale maktrelasjoner som følge av elektroniske rapporterings- og styringssystemer. Erfaringer med bruken av databaserte administrasjonssystemer og elektroniske deltakelsesformer i nasjonale frivillighetsorganisasjoner. Betydningen av Internett og e-post for vellykket grasrotmobilisering mot kommersialisering av kommunale tjenester. De ulike kapitlene bidrar til å øke forståelsen av hvordan samspillet mellom teknologi og organisasjoner utfolder seg, og hvordan e-forvaltning og e-demokrati skiller seg fra tradisjonelle forvaltnings- og demokratiformer. Boken retter seg mot alle som er interessert i hvilke endringer som skjer når digital informasjons- og kommunikasjonsteknologi blir en stadig viktigere del av det norske styringssystemet. Tommy Tranvik er statsviter med doktorgrad fra Universitetet i Bergen. Han jobber som forsker ved Stein Rokkans senter for flerfaglige samfunnsstudier, Universitetet i Bergen, og Avdeling for forvaltningsinformatikk, Universitetet i Oslo. Tranvik har arbeidet med spørsmål knyttet til politisk bruk av Internettet, statlig styring og kommunalt selvstyre, digital teknologi og organisasjonsendring i frivillig sektor og implementering av personvernlovverket i kommunal sektor.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2008