Didaktisk helhetsperspektiv

Pedagogisk utviklingsarbeid i amerikanske skoler

av (forfatter), Ove Kristian Haugaløkken (medforfatter) og Petter Aasen (medforfatter).

Cappelen Damm akademisk 1999 Heftet

1 bokelsker følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra Den Norske Bokdatabasen

I denne boken beskriver forfatterne hvordan en i amerikanske skoler har organisert undervisningen utfra et samfunnsrettet, problemorientert og prosjektbasert perspektiv på læreplanarbeid. Denne tilnærmingsmåten til planlegging og gjennomføring av læringsarbeider er omtalt som et didaktisk helhetsperspektiv. Har litteraturliste.

Omtale fra forlaget

I denne boka beskriver forfatterne hvordan en i amerikanske ungdomsskoler har organisert undervisningen utfra et samfunnsrettet, problemorientert og prosjektbasert perspektiv på læreplanarbeid.De siste læreplanreformene har gitt prosjektorganisert undervisning en bred plass i den norske grunnskolen. Arbeidsformen har sitt utspring i en integrasjonsmodell der elevenes læringsarbeid skjer med utgangspunkt i en problemstilling eller et interesseområde, og der skolefagene trekkes inn etter behov.
I denne boka beskriver forfatterne hvordan en i amerikanske ungdomsskoler har organisert undervisningen utfra et samfunnsrettet, problemorientert og prosjektbasert perspektiv på læreplanarbeid. Denne tilnærmingsmåten til planlegging og gjennomføring av læreingsarbeider er omtalt som et didaktisk helhetsperspektiv.
Helehetsperspektivet defineres som en samlet tilnærmingsmåte til skolens fagstoff, og ikke bare en av flere måter å omorganisere timeplanen på. Ved hjelp av en rekke praktiske eksempler fra klasserommet forklares forholdet mellom helhetstenkningen og fagdisiplinene. I sin ytterste konsekvens representerer denne formen for læreplantenkning en visjon om en demokratisk enhetsskole, som en motvekt mot en fagsentrert, lærerstyrt og formidlinsgorientert pedagogikk. Spørsmålet som reises er om det didaktiske helhetsperspektivet kan gi inspirasjon og nyttig korreksjon til norsk lærerutdanning og praktisk-pedagogisk virksomhet i norsk skole.

Bokdetaljer

Forlag Cappelen Damm akademisk

Utgivelsesår 1999

Format Heftet

ISBN13 9788245606140

EAN 9788245606140

Omtalt sted USA

Språk Bokmål

Sider 173

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket