Dialogbasert undervisning

kunstmuseet som læringsrom

av (forfatter), Nana Bernhardt (forfatter), Line Esbjørn (forfatter) og Hilde Strømsnes (oversetter).

Fagbokforlaget 2012 Heftet

1 bokelsker følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos Akademika Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra forlaget

Er du opptatt av at elevene skal bruke nysgjerrigheten og kreativiteten sin og lære gjennom samtaler og praktiske aktiviteter? Dette er kjernepunkter i 'dialogbasert undervisning' og i denne boka. Her får du se hvordan erfarne museumsundervisere møter barn og unge og får dem med på å utforske temaer, utveksle meninger og utvikle nye tanker.
Forfatterne viser hva dialogbasert undervisning kan bety i praksis. De beskriver sju undervisningsforløp som alle er hentet fra kunstmuseer, og viser hvordan elevene med utgangspunkt i kunst og design kan engasjeres i diskusjoner, ikke bare om selve kunsten, men om blant annet historie, samfunn, bærekraft og identitet. De museumspedagogiske casene i boka har samtidig overføringsverdi til undervisning i museer generelt og i skolens egne læringsrom i alle fag og på alle nivåer.
Olga Dysthe er professor emerita i pedagogikk ved Universitetet i Bergen. Hun har publisert en rekke bøker og artikler om undervisningspraksis, m.a. Det flerstemmige klasserommet og Dialog, samspill og læring. Nana Bernhardt er mag.art. i kunsthistorie og leder av Skoletjenesten på Statens Museum for Kunst i Danmark. Line Esbjørn er lærer og leder av Skoletjenesten på Thorvaldsens Museum i Danmark.
«Uunnværlig! Et referanseverk for alle som jobber med barn og unge i kunstmuseer. Klartenkt, grundig og bevisstgjørende.» - Line Daatland, Kunstmuseene i Bergen
«Ei av dei mest inspirerande og fagleg interessante bøkene eg har lese på lang tid, med eit innhald som har relevans langt utover museumspedagogikken. Ei bok eg blei reint oppglødd av å lese!» - Ove Eide, Firda vidaregåande skule
«Ei gjennomarbeidet og inspirerende bok som bør være nyttig langt ut over museumspedagogikkens verden.» - Norsklæreren
«Det er formidling på et højt nivaeu, der kan inddrage sine brugere og læsere i den konkrete forskningsproces.» - Nordisk Museologi
«En uundværlig og fornyende bog for alle, der arbejder med børn og unge inden for formidling.» - Folkeskolen

Bokdetaljer

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2012

Format Heftet

ISBN13 9788245013337

EAN 9788245013337

Språk Bokmål

Sider 256

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Bokelskere som følger boka

1 bokelsker følger dette verket.

Se alle bokelskere som følger dette verket