Dette er Norge

100 kommentarer og samtaler

Dreyers forlag 2018 Heftet

Knut Olav Åmås er en av Norges fineste og mest velformulerte kommentatorer. Ofte ser han fenomener i samfunn, politikk, kultur og medier som få andre skriver om - og tidvis oppdager han nye tendenser tidligere enn de fleste. Med stor kunnskap og klare, reflekterte holdninger har han fått mange lesere, særlig gjennom mer enn et tiår i Aftenpostens spalter. Hans tekster har ofte litterær verdi.
Åmås slår ikke leserne i hodet med bastante meninger, men lar dem tenke med og tenke selv. Han er uforutsigbar og åpen av holdning. Likevel finnes det klare linjer og sammenhenger over tid, enten temaene er kunnskap og mentaliteter som preger samfunnet, utviklingstrekk i bygd og by i Norge, ytringsfrihet og politikk, journalistikk og medier - eller livet, rett og slett.
Dette er Norge inneholder 100 av Knut Olav Åmås' mest leseverdige tilstandsrapporter, kritiske øyeblikksanalyser, tolkninger og forslag. Til sammen utgjør de et mangefasettert portrett av Norge i dag, av hvem vi er og ønsker å være.

Forlag Dreyers forlag

Utgivelsesår 2018